سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یا دانشمند باش یا دانشجو یا شنونده و یا دوستدار و پنجمی مباش که هلاک می گردی . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :5
بازدید دیروز :33
کل بازدید :93611
تعداد کل یاداشته ها : 54
103/2/7
2:44 ص

 

کمال نبوت به ولایت است 

...تا آخرین لحظه تا انسان ،انسان است و نفس تا نفس است با بدن کار می کند. بدن یک ابزار خاص است . این ابزارخاص وظایف خاص دارد؛ لذا اسلام وظایف زن را مشخص کرده و وظایف مرد را نیز مشخص کرده است؛ اما هیچ کمالی را هم به مرد نداده که نیل به آن کمال برای زن محال باشد. تمام کمالات بالقول المطلق راهش برای زنها باز است. پس می ماند کارهای اجرایی.

نبوت، رسالت، خلافت، امامت همه ی اینها کارهای اجرایی است. اینها کمال نیست، کمال نبوّت به نبوت نیست ، کمال نبوت به ولایت است . کمال نبوّت به عصمت است، کمال نبوت به طهارت است. او چون ولی الله مطلق است و تحت ولایت الله است بنابراین خدا یک سِمَتی به او داده است. گفته برو هدایت کن. این کارها کارهای اجرایی است . هیچ نَبیی بدون ولایت نخواهد بود. آنوقت آن ولایت کلیّه الهیّه درصدیقه کبری هم هست.چون دارای عصمت است، حجت الله هم هست . اگریک روایتی از وجود مبارک صدیقه کبری برسد همه فقها برابرآن فتوی می دهند.هیچ ممکن نیست فعل حضرت زهرا(س) قول حضرت زهرا(س) سکوت حضرت زهرا(س) یک جایی ثابت بشود و فقیه طبق آن فتوی ندهد برای اینکه حجت خداست . امامت دراینجا شرط نیست ، عصمت شرط است . اگریک کسی رضای او رضای خداست ، غضب او غضب خداست لامحاله یک همچو بانویی ازخدا سخن می گوید .معیارحجیّت، عصمت الله بودن است نه امام بودن. امامت یک کار اجرایی است پشتوانه امامت مقام شامخ ولایت است که این برای 14 نفر ثابت است.

غرض این است که کارهای اجرایی تقسیم شده است. گاهی ممکن است بعضی ازکارها را زن به عهده بگیرد که درآن بخش اگربا اخلاص انجام بدهد موفق تر ازمرد باشد.بالعکسش هم ممکن است، عمده این است که آنچه که به انسانیت انسان برمی گردد آن «نفخت فیه من روحی» است و آن منزه از نر و ماده بودن و ذکورت و انوثت بودن است. (برگرفته ازسخنان تفسیری حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی)

 


96/12/9::: 2:28 ع
نظر()