سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کژی، با دانش راست می شود . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :15
بازدید دیروز :25
کل بازدید :93941
تعداد کل یاداشته ها : 54
103/2/19
5:21 ع

 

رفیقی خرَد پیشه و نیکوسرشت که ازقضا دستی در تاریخ ادیان و دلی در گرو ترجمه و تصحیح متون اخلاقی و عرفانی دارد روزی بمناسبتی خاص از قول یکی از عارفان مشهور جهان اسلام برای بنده چنین نقل می فرمود که ایشان درمکتوبی گفته است: اگر کسی تمام عمر خویش را خرج پیدا کردن دوست و به فرمایش بزرگان در جستجوی مصاحبی همجنس و ملازمی همدل در مسیر هدایت و راهنمایی صرف نماید زیان نکرده و نمی توان او را مغبون دانست به شرط آنکه پس از یافتنش هیچگاه از او عزلت نگزیند و به اندک پیشامد و باد مخالف از جا به درنرود و نهراسد و بلکه تا می تواند در استحکام دوستی و استدام رفاقت کوشش بورزد و در انجام وظایف و بجای آوردن عهد های مانده در ذمه طریق صفا و وفا پیشه کند.حافظ علیه الرحمه می گوید:

نخست موعظه ی پیر صحبت این حرفست     که  از  معاشر  ناجنس احتراز  کنید

غزالی در کتاب کیمیای سعادت خود می نویسد:بدان که صحبت و دوستی با هر کسی شایسته نیست مگر اینکه در وی سه خصلت باشد.خصلت اول عقل است که بر صحبت احمق هیچ فایده ای مترتب نباشد و آخر به وحشت و رمیدگی کشد.خصلت دوم خوی نیکو بوَد که از آدم بدخوی بوی سلامتی و آرامش نیاید.خصلت سوم آنکه انسان صالح و نیکوکارباشد چنانکه ازخدای بترسد و فرامین او را بموقع اجرا کند. البته همانگونه که معلوم است در نزد پاره ای از اخلاقیون و صاحبان معرفت، خلایق را ازسه جنس نباید بیشترشناخت. گروه نخست از جنس درد و علت اند که بشدت می بایست از آنها دوری جست و بل گریخت.گروه دیگر از جنس دارو می باشند که در ایام خاصی به آنان نیاز می افتد و بالاخره قسم سوم از جنس غذایند که در همه حال از محضرایشان گریز و گزیری نیست از آن حیث که موجودیت و انسانیت ما زنده بماند.

 

شد مصاحب آنکه باشد چون غذا

نی چو زهر و خوردنش آرد عزا

یا که دارو گردد از فرط نیاز

درمواقع خواندنش شرط نماز

راقم این سطور بر نکات فوق کلامی گهربار از امام جعفرصادق (ع) بمنزله تکمله ی سخن می افزاید امید که راهگشای ما در دنیا و آخرت باشد.حضرتش می فرمایند : از صحبت پنج کس حذر باید کرد.اولی شخص دروغزن است که همیشه با وی در غرور و فریب باشی. دومی احمق است که در محل سود تو را زیان رساند و متوجه آن نباشد.سومی بخیل که بهترین ساعات عمرت را از تو جدا کند.چهارمی بد دل که در وقت نیاز ترا ضایع کند و آخری هم فاسق است که به یک لقمه و یا به کمتر از آن ترا بفروشد.ازامام سؤال کردند که از«لقمه کمترش» چگونه باشد؟ فرمودند: شخص فاسق آدمی را حتی به وعده یک لقمه هم می فروشد.